"We moeten een vleermuis een vleermuis noemen: de kans dat we een 'normaal' schooljaar zullen induiken, is klein."
Zo begon eind augustus één van onze artikels... en lap... we hebben het al geweten. Mondmaskers, ontsmettingsgellekes, ware dansen choreografieën om elkaar anderhalve meter te gunnen in een drukke schoolgang... allemaal dagelijkse kost. In sommige scholen is ook het afstandsleren weer werkelijkheid geworden. We wapenen ons dus wederom met laptop, camera, muis, een ferme lading flexibiliteit en veel goede moed om er een tweede keer digitaal tegenaan te gaan. Enige voordeel misschien? We hebben véél geleerd uit het verleden.
Breed glimlachen en af en toe eens een dikke duim richting webcam: check! Maar tot veel meer kwam het vaak niet.
Wij hebben tijdens onze digitale klasmomentjes vorig schooljaar maar al te vaak ervaren dat leerlingen niet makkelijk tot gesprek komen. Breed glimlachen en af en toe eens een dikke duim richting webcam: check! Maar tot veel meer kwam het vaak niet. Het opbouwen van een echt gesprek lag moeilijk. De digitale barrière was te groot. Op zo'n moment kan ons virtuele tussendoortje soelaas bieden. Laat de leerlingen onderstaande poster zien en roep hen op om de getoonde voorwerpen zo snel mogelijk te zoeken. Een beetje competitie kunnen de meeste leerlingen wel smaken. En achteraf heb je bergen gesprekstof. En geef toe... we zijn als leerkracht toch ook benieuwd met welke vreemde voorwerpen of hilarische babyfoto's onze pupillen zullen komen aandraven? Misschien wordt het zelfs nog leuker als je zelf ook meedoet.
Weet dat er mogelijkheden zat zijn:
Zet de zoektocht om naar het Engels (of andere vreemde taal) en oefen woordenschat in.
Laat hen zoeken naar foto's van (aardrijkskundige) plaatsen waar ze op de wereld zijn geweest.
Geef hen de opdracht om thuis een voorwerp te kiezen dat ze zouden meenemen naar een onbewoond eiland (smartphone-alert!)... en hupsakee: de verteltrein is vertrokken. En die trein zal onderweg ongetwijfeld heel wat eindtermen, leerplandoelstellingen, voeten ... aanraken. Van zeer dichtbij of van iets verder af.
Waarom hen tijdens de wiskundeles niet allerlei voorwerpen laten zoeken waarmee ze nadien zelf een vraagstuk moeten verzinnen? Laat het hen dan ook nog oplossen. Jij verzamelt deze vraagstukken op het einde van de les en wie weet kan je er enkele gebruiken bij een volgend toetsmoment. Je leerlingen zullen wat fier zijn dat hùn vraagstuk op jouw toets verschijnt. Of je gebruikt ze in de volgende oefenles en laat hen raden van wie welk vraagstuk komt.
Tijdens de les Nederlands of geschiedenis of aardrijkskunde of pav ... laat je de leerlingen op zoek gaan naar een boek in hun boekenkast dat perfect aansluit bij het thema van de les.
Deze virtuele zoektocht kan dus niet enkel perfect als tussendoortje gebruikt worden om aan teambuilding te doen over de grenzen van de schermen heen. Je kan er je les ook perfect mee aftrappen om een nieuw thema in te leiden, vorige leerstof op een speelse manier te herhalen, of op het einde van je les te kijken hoe ver jouw leerlingen staan in hun leerproces.
Zonder twijfel kan de zoektocht ook aangepast worden naar een vorm die gebruikt kan worden in klassikaal leren. Leerlingen gaan in de tuin van de school, in het bos in de buurt of op de speelplaats op zoektocht. En leren elkaar zo beter kennen. Of oefenen wat woordenschat in.
We zien ook kleuters hiermee aan de slag gaan. Je toont een kleur en jouw kleuters moeten zoveel mogelijk voorwerpen in die kleur verzamelen. Of je presenteert hen een blad vol foto's van verschillende vormen en de kleine vrienden gaan ernaar op zoek. Feest! Zeker weten!
Enfin, legio aan mogelijkheden dus. Succes ermee! Enne... downloaden? Dat kan hieronder!
Alle links bij elkaar.
Comments