Het is zondagavond. Net voor ik het weekend wil afsluiten, valt mijn oog op een bericht op Smartschool dat 9 leerlingen van eenzelfde klas in quarantaine moeten. Dat hoeft niet direct een probleem te zijn, want tijdens de zomervakantie al maakte de vakgroep wiskunde filmpjes van de leerstof. De leerlingen in quarantaine kunnen de leerstof thuis dus perfect bekijken.
Toch besluit ik maandag de les ook nog via Smartschool Live te streamen. Me, myself and I 'live ten tonele' is toch nog net dat tikkeltje interactiever.
Zo gezegd, zo gedaan.
Tijdens de les zelf klagen de leerlingen thuis dat ze niet alles kunnen lezen. "Mevrouw, wat staat daar? Ik kan dat niet goed lezen." Mijn les wordt vertraagd, de schwung is er uit, de leerlingen thuis vinden het vervelend dat ze de les niet goed kunnen volgen, de leerlingen in de klas maken gebruik van de onderbrekingen om te babbelen... Kortom, ik raak gefrustreerd en stap bloednerveus de klas uit. En dat op een maandag. De dag waarop ik 8 uur les aan elkaar rijg. Ik besluit al gauw: "Dit moet beter!"
Een collega (dankjewel Jelle!) vertelt me over de geneugten en de mogelijkheden van Google Jamboard. Ik besluit dat te onderzoeken tegen de volgende les. En ik kan u garanderen: het is een winner (zowel de app als de collega).
Hoe werkt Jamboard?
Google Jamboard is een interactief whiteboard dat vooral bedoeld is om samen met anderen te werken aan projecten. Maar wat voor mijn wiskundeles (maar ook voor andere lessen) vooral interessant is: het is mogelijk om te tekenen en te schrijven en om bestanden en afbeeldingen toe te voegen. Het programma is gratis (!) en werkt zeer intuïtief. Het is wel nodig om een Google-account te hebben en daarmee in te loggen.
In het filmpje hieronder leg ik jullie uit hoe Jamboard werkt.
Hoe gebruik ik het in de les?
Je kan Jamboard op verschillende manieren gebruiken. Tijdens de quarantainelessen gebruik ik Jamboard als een fancy schoolbord. De leerlingen mogen enkel kijken en antwoorden, maar veranderen zelf niets aan het bord. Perfect te gebruiken bij blended learning. Hoe ik dit gebruik in mijn wiskundelessen kan je in onderstaand filmpje bekijken.
Het kan ook interactief!
Jamboard is voornamelijk bedoeld om samen met anderen te werken aan projecten. De leerlingen mogen mee schrijven, tekenen, ... op je Jamboard. Je kan dus met deze tool gaan voor interactie van de leerlingen in de klas én thuis.
Enkele ideetjes om interactief te werken met Jamboard.
Bij de introfase van je les.
Bij een debat.
Om vragen te stellen aan de leerkracht.
Een exit ticket gebruiken.
Als vooruitgangsbord bij bijvoorbeeld een oefenles.
Brainstormen in groepjes
Hoe je je leerlingen schrijfrechten geeft op jouw jamboard, dat zie je in deze video. Ik geef je ook enkele ideeën om interactief aan de slag te gaan (zie bovenstaande tips!).
Hebben jullie nog ideetjes hoe je deze tool kan inzetten in de klas?
Comments